Partnership

een inhoudelijke samenwerking

Terug naar overzicht merkarchitectuur

Een partnership is een inhoudelijke samenwerking tussen het moedermerk en een of meerdere externe partijen. Wanneer de samenwerking enkel financiële middelen betreft en er verder geen inhoudelijke bijdrage wordt geleverd, spreken we van een sponsorship.

Wanneer het moedermerk samenwerkt met een externe partner, dan worden beide partners verondersteld te onderhandelen over de manier van samenwerken en communiceren.

De afspraken worden vastgelegd in een onderlinge overeenkomst. Maak afspraken die verder gaan dan het plaatsen van logo's op een affiche. Breng alle communicatiedragers in rekening. 

Een voorbeeld van een overeenkomst kan je op het einde van deze pagina downloaden.

Regels bij het opstellen van een overeenkomst:

  1. De provincie Antwerpen levert inhoudelijk en financieel de grootste bijdrage.
    In dit partnership heeft de provincie Antwerpen het recht om zich als dominante partner te profileren door zijn huisstijl toe te passen en zijn logo prominenter te plaatsen dan partnerlogo’s.
  2. De partner levert inhoudelijk en financieel de grootste bijdrage.
    In dit partnership heeft de partner het recht om zich als dominante partner te profileren door zijn huisstijl toe te passen en zijn logo prominenter te plaatsen dan het submerk logo.
  3. In alle andere gevallen moeten beide partners onderhandelen over de huisstijl.
    Optie A: gebruik van de provinciale huisstijl
    Optie B: gebruik van de huisstijl van de partner
    Optie C: verdeling van de communicatiedragers
    Optie D: gebruik van een nieuwe, gemeenschappelijke huisstijl

De Communicatiedienst kan advies geven.

De onderlinge afspraken binnen een partnership gelden enkel voor marketingcommunicatie (affiches, folders, uitnodigingen, tv spots, infoborden, etc.). Organisatorische communicatie wordt niet onderhandeld en blijft 100% afzenderschap van de provincie Antwerpen. Organisatorische communicatie omvat de volledige correspondentieset: visitekaartje, vriendelijke groentenkaart, briefpapier en omslagen, nota, memo, fax, presentaties, persberichten en e-mailhandtekening.    

Evenmin vragen we partners om hun organisatorische communicatie aan te passen binnen het partnership.

Downloads: 
Voorbeelden van marketingcommunicatie binnen een partnership